tirsdag 25. oktober 2011

Apport!!

På siste lydighetstreningen nå på torsdag hadde instruktøren vår noen morsomme øvelser vi skulle bryne oss på. Vel, egentlig bare en, men med mange momenter, hentet fra lydighetsklasse 3. Går sånn ca. så her: Send hunden ut fra deg til kjegle, hunden skal rundt kjeglen for så å stå vendt mot deg. Det ligger tre apportbukker i metall bak hunden, og neste moment går ut på å fortelle hunden hvilken bukk den skal apportere. ( Innebærer altså avstandskommandering hvor hunden må kunne høyre, venstre, fram, bak. Og selvfølgelig apport da ) Så mye å bryne seg på med andre ord!
Startet med venstre/høyre innlæring, noe vi uansett har hatt planer om å lære inn. Men greit å få ordentlig innstruks på hvordan man kan gjøre det.  Og siden Stretto er vendt mot meg, må jeg jo si motsatt av hva jeg tenker i forhold til høyre/venstre ;) Hadde to skåler bak han, en til venstre og en til høyre. Latet som det ble lagt godbit i begge, men selvsagt bare i ene. Og passet på at om han gikk feil at han ikke skulle få tatt godbiten på andre siden. Jeg setter armen ut den veien jeg ønsker at han skal gå, og sier h/v. Byttet sider underveis, og skiftet til andre skåler med annet utseende, så ikke man blir opphengt i at det bare er i en viss type skål det er godbit. Kjapt og artig, og dette var skikkelig hjernetrim for tassen :) Prøver å ta det rolig i innlæringen siden dette er noe jeg vil skal sitte ordentlig, så fortsetter med dette i korte økter utover høsten/vinteren. Så er vi kanskje godt på vei når skisesongen begynner?
Neste moment er jo da apporten. Denne har vi jo vært borti tidligere, men har ikke helt hatt sansen for innlæringsteknikkene som har blitt fortalt meg før så heller latt det være, Stretto tar apporten i munnen, men nøkkelen til hvordan jeg skal få han til å holde lenger har jeg lett etter. Så fikk tips om å kjøpe en tykk og god biteleke ( som han da selvsagt ikke får bruke som leke ;) ) og starte innlæringen med denne. Og han vil jo gjerne ha drakamp med denne, så trigger han på dette for å få "holdingen" til å vare lenger. Målet for vinteren ( for dette syns jeg er en kjekk vinteraktivitet å holde på med inne ) blir å få lagt på kommando og få det til med apportbukken i tre. Så får vi se da når vinteren er over om jeg har husket at dette er en av de tingene vi skal trene på :)

Den nye "apporten" :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar