søndag 4. mars 2012

DNA-resultater, pluss litt ymse :)

Her går dagene sin vante gang, og uten noen bilder eller organisert trening blir det lite å skrive om. .

Som de fleste har fått med seg skal jo Stretto nå etter planen parres, og da måtte vi jo få unnagjort litt dna-tester. Noe som var på høy tid, har jo stått på planen lenge!
Vi dro til veterinæren og brukte noe som ligner litt på q-tips for å få celleprøver fra munnen.
Sendte de ned til en lab i Tsjekkia og i løpet av noen dager fikk vi resultatet. Så enkelt og greit!
Det vi testet for var D-lokus, B-lokus og vWD.

D-lokus = D/D ( fri, ikke bærer )
Det man da tester etter å se om hunden er bærer av dilute, feilfarge-genet. Om man er bærer vil dette  komme frem som D/d på testen. Hunder som har dilute, d/d kan risikere å få hudsykdommer.
 ( Disse er da som oftest grå/blå i fargen )

vWD = N/N ( fri, ikke bærer )
Det man tester etter her er å se om hunden er bærer av von Willebrands Disease, blødersykommen.

B-lokus = b(opphøyd i liten c)b(opphøyd i liten d) ( bærer )
Dette er da ikke et helseresultat per say, men fordi vi visste at det var en mulighet at Stretto var bærer av det sjokoladebrune genet, testet vi også dette for nysgjerrighetens skyld. Han er da altså bærer.
Dette vil da si at om han parres med noen som også er bærer, kan det komme sjokoladefargede pinschere i dette kullet. Det er nok flere bærere av dette genet der ute enn man tror, mulig dna etterhvert vil vise oss hvorfor det allikevel dukker opp så få brune.

At tassen er frisk vet vi jo, men godt å vite at også grunnlaget for å lage friske valper er best mulig :)

Kan jo nevne litt på slutten, om noen har kommet så langt ned i innlegget ;), om hvorfor/hvordan jeg blogger, for det har jeg tenkt litt på i det siste.
Jeg fokuserer på det positive. Skulle jeg gjort det motsatte hadde jeg mistet litt livsgnist tror jeg.
Det er så altfor lett å fokusere på alt det man ikke har fått til, enn det man har klart å oppnå, og ikke minst det man kan oppnå :)
Jeg sier ikke at ikke har vært tider og stunder hvor jeg/vi har vært irritert på vår kjære hund, men de gangene jeg har prøvd å skrive om det blir det bare teit. Er i 99% av tiden kjempefornøyd med han, så hvorfor skal jeg da fokusere på den ene prosenten? ;) Jeg er også forferdelig dårlig på å skrive om tanker, jeg trives så mye bedre med det reelle.

( Så all honnør til de som skriver med en annen vinkling, jeg er veldig takknemmelig for at de deler sine opplevelser, på både godt og vondt. Dette setter jeg stor pris, man kan lære så mye av det! )

Det jeg derimot liker er å skrive om hvordan man oppnår ting, ikke bare om hva man har oppnådd.
Og det håper jeg at jeg har klart, ihvertfall til en viss grad :)

Legger ved et bilde som jeg har lagt ut tidligere, men danne gangen i en annen variant.
Betyr veldig mye for meg dette bildet, er av meg og Stretto, tatt av Martin.

"Dog´s are not our whole life, but they make our lives whole"







 






4 kommentarer:

  1. Dette blogginnlegget likte jeg :-) Godt skrevet! Hurra for Stretto som er frisk som en fisk!

    Hmm.. sjokoladefargede pinschere hørtes jo faktisk veldig pent ut ;)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Irene, det var hyggelig sagt av deg :-)

    Det var fra gammelt av en av fargene på pinscher, men da de oppdrettet rasen igjen etter krigen ble ikke denne en av de godkjente fargene. En dårlig og kort forklaring, som ikke sikkert er riktig en gang, haha:D Lest litt forskjellig om det. ( Skal se om jeg ikke får sendt deg bilde av en på mail ;)

    SvarSlett
  3. Mmmm, sjokoladepinscher! Selv om b/t er finest da. ;)
    Blir spennende med Strettis-valper!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, kanskje jeg skulle skrevet brune ;D Virker som det er litt 50/50 hva folk kaller det :-)
      Og takk, gleder meg stort :D

      Slett