søndag 5. august 2012

Et litt forsinket reisebrev:)

(Jeg tenkte før vi dro på ferie, at man kanskje skulle prøve å skrive litt hver dag. Men den planen gikk fort i vasken, det ble en kompakt ferie hvor vi var på farten og nøt å være borte hele tiden:)
Men her kommer det et laaangt reisebrev:

Som tidligere skrevet i bloggen, allerede i fjor bestemte jeg og samboeren oss for at om vi skulle ta en lengre sommerferie utenlands, så skal vår firbente venn være med. Og det skulle være roadtrip. Grunnet (u)planlagt sløvhet var ikke et eneste hotellrom booket før vi dro. Men vi hadde det viktigste i orden, nemlig passet til Stretto.
Allerede i fjor høst dro vi til veterinærkontoret, og tassen fikk sin første sprøyte med rabiesvaksine, og etterhvert også nummer to.

Til informasjon så ble det fra 1.jan. 2012  gjort forandringer i reglene når det kommer til det å reise med kjæledyr , og det ble da enda lettere å reise med hund innenfor EU/EØS land. Rabiesvaksineringen innenfor EU/EØS land trenger ikke lenger være sjekket for antistoffer.

Videre skriver mattilsynet at:
For hunder som skal reise til Norge fra et EU-land, kreves det identitetsmerke og gyldig rabiesvaksinasjon, samt behandling mot revens dvergbendelorm. Hunden skal ha et hundepass der alle opplysningene skal være utfylt av en veterinær. Informasjonen om innførselsregler finner du på Mattilsynets sider.”

Sjekk alltid før du reiser til et land at det ikke er spesielle regler for dette landet.

Tilbake til roadtripen vår, som vi nå var klare for. Første stopp var et lite firbent familietreff i Skåne, hvor jeg mistenker at Stretto hadde lyst til å være lenger. (Det var veldig mange søte damer i Skåne;)) Stretto møtte også onkelen sin, som han syns var superkul! Desverre rakk vi ikke ta bilde av han, han dro før vi fikk funnet frem kameraet.
Fra venstre: BeMeja´s Costa Rica, Magleddies Mostawesome, Asketveten´s Ebony Bizkit, BeMeja´s Bag in Box, BeMeja´s Cheese Doodle
Videre bar det gjennom Danmark, og krysse fingrene for å ikke ble sittende fast i fergekø på fergen fra Rødbyhavn til Puttgarten i Tyskland. Dette viste seg å være en ubegrunnet bekymring, da det går en ferge hvert kvarter.
Hunder er velkommen til å være med om bord på fergen, så lenge de ikke oppholder seg hvor det selges mat. (Det samme gjelder for øvrig på fergen mellom Helsingør og Helsingborg)
Vi hadde, som tidligere skrevet, ikke booket et eneste hotell til turen vår, og vi skulle reise rundt i nesten tre uker. Dette viste seg å både være positivt, og til dels spennende. I og med at vi skriver 2012 i kalenderen, så er heldigvis ikke internett vanskelig å finne. På f.eks hotels.com  kan man huke av for ”dyrevennlig” når man søker på hotell. Som oftest viser resultatene hoteller hvor hunder er tillat, men noen rariteter kan dukke opp. som f.eks. kun dyr i bur av en viss størrelse.
 Tyskland viste seg å være et hundevennlig land, og Stretto fikk tom. lov til å være med inn på restauranter. De fleste steder hadde vannskål til hundene som kom på besøk, og folk er generelt positivt innstilt til hunder. Uvant og positivt overrasket med tanke på hvordan det er i Norge.

Fra en av våre turer i alpene, hvor det plutselig dukket opp en lite kafe i fjellene.

Videre kjørte vi igjennom Luxembourg på et kvarter, og kom nordfra inn i Frankrike og Metz. Vårt eneste planlagte stopp. Der fikk vi med oss en internasjonal hundeutstilling, og Stretto var så heldig å få med seg fransk CERT og CACIB hjem i bagasje, mer om utstillingen i nest siste innlegg.
Frankrike er det landet i verden med flest hunder per mennesker (etter USA?), og er stort sett positivt innstilt til hunder. Dog er Bichon å foretrekke ;)
I Metz var det stort sett ok å ta med hunden inn på restauranter. Man spør selvsagt først, og det er ikke alle som sier ja, spesielt hvis du har en mellomstor/stor hund. (Det er mye mer vanlig med mindre hunder både i Frankrike og Italia.) Det var heller ikke uvanlig å se de minste hundene sitte på fanget til eieren mens man satt og spiste. Bærende hunder kunne også være lov å ta med inn  på kjøpesenter, mens de som hadde potene på bakken ikke fikk lov.
I  ostebutikker/sjokolademakere/og slaktere er det ikke lov med hund.
De fleste hotellene i Frankrike godtar kjæledyr, men merk at noen av de kan ha begrensninger på antall. (Maks 1 eller 2 kjæledyr)
I Michelin-guiden står det bemerket om det ikke er lov med hund på restauranten, og restauranter med 1 eller flere stjerner har som regel dette forbudet. Derimot er det  mange andre fine restauranter som ikke har det. Det forventes selvsagt at hunden ikke er til bry for de andre gjestene.
På en fin restaurant i Reims hadde vi en litt morsom opplevelse, vi satte oss ute da vi hadde med oss Stretto, men betjeningen ble så bekymret for at det skulle regne, så de ville ha oss inn.  (Dette var et av stedene hvor jeg trodde Stretto ikke fikk bli med inn.) Det var ikke noe problem sa de, og de tok oss til og med inn via kjøkkenet.! Vi fikk et bord midt i restauranten, hvor Stretto fikk et omgjort peisfakk som han kunne sove i. Så der lå han og sov bak meg, mens vi kunne sitte og nyte mat og drikke utover kvelden.
Tips: Ta med et lite teppe (jeg hadde med et sjal til han) som de kan ligge på. Og tren på å være med på kafé FØR du reiser på utenlandstur, så slipper du å trene i ferien. Som regel er det mye mennesker og hunder rundt deg, så tren gjerne med forstyrrelser rundt for det kommer det til å være dit du skal.  Det var i hvert fall veldig deilig for oss å kunne gå ut spise, og ha en hund som bare ligger og slapper av ved siden av deg. Og som selvsagt fikk en liten godbit i ny og ne ;)

Stretto utenfor katedralen i Reims

Neste del av turen brakte oss opp til alpene, dette var favorittdelen av turen for både firbente og tobente, Stretto storkoste seg med å gå turer i de vakre fjellene. Det er for øvrig ikke lov med hund i nasjonalparkene i og rundt Chamonix og de franske alpene, men disse er som regel godt merket i turistkartene.  Vi dobbeltsjekket på turistkontoret før vi gikk opp, så vi skulle være på den helt sikre siden. Var omtrent bare herifra vi tok bilder også:P

Akkurat gått av gondolbanen, klar for tur i fjellene!
Fjols til fjells:D
Kuene i alpene brydde seg verken om mennesker eller hund.

Tips: Ha med deg en rull ekstra med bæsjeposer, jeg ble gal av å prøve å finne ut hvor franskmennene kjøper posene sine, det var i hvert fall ikke på matbutikkene som jeg var innom. Og de fleste dyrebutikkene vi fant, var friseringsjapper som ikke førte poser.

Italia var neste stopp, vi holdt oss i nord-området og tok en liten badeferie ved Garda-sjøen. Hadde fått inntrykk av at Italia ikke var et like hundevennlig land, så vi kom forberedt ;) Vi satte på en liten sløyfe på Stretto, og fant fort ut at dette var trikset på å få en mellomstor hund godkjent i Italia. Til og med politibetjentene syns han var meget søt der han gikk.
Det er som i Frankrike mye mer vanlig med små hunder, og mellomstore og store hunder skal egentlig gå med munnkurv i tettbygde strøk. Og ALDRI uten bånd. Men med sløyfe på ble han altså en ”bella bellisimo piccolino doberman” . Helt i orden for oss.
Også i Italia gjaldt det samme som vi tidligere opplevde på reisen, så lenge man er høflig og spør på forhånd får hunden være med på restauranter, også innendørs. På de stedene vi var kom de også og spurte om hunden ville ha vann.

Tips: Gi ALDRI hunden mat fra bordet, dette er sett på som en uting. Gi heller en godbit mellom rettene, evt. ta med et tyggeben til hunden.
Merk: Hoteller i Italia er gjerne mer restriktive når det kommer til kjæledyr på hotell, og flere av de har også en grense på vekt på kjæledyret. Det var ikke uvanlig med maks. 5kg, 10kg, eller på det hotellet vi var som hadde en maks grense på 20kg.

Etter Italia bar turen nordover igjen, og ettersom Sveits ikke er et EU land og bilen var fylt med hund og vin valgte vi å kjøre gjennom Østerrike. Tok selvsagt en tur innom alpene i Østerrike også. Landet som jeg på forhånd hadde blitt fortalt at skulle være det mest hundevennlige. Inntrykket ble verken forsterket eller forminsket, men det var vel det eneste landet hvor jeg har sett parker som er forbeholdt hundelufting. (Altså, ikke lov å ha picnic, sykle, etc., men kun lov til å lufte hund.)
Fantastisk natur!

Tips: Pass på at dogtag´en har enten 0047 eller +47 foran ditt telefonnummer, slik at man kan få tak i deg også i utlandet.

Merk: Selv om man kjører via Sverige på vei hjem, skal man stoppe hos veterinær i Danmark og få det signert i hundepasset at ormekur er blitt gitt under påsyn av veterinær. Man skal også kjøre på rødt inn i Sverige dersom man har med seg kjæledyr.

For å oppsummerer hadde vi en kjempefin tur. Man må kanskje tenke litt mere når man har med seg en hund på tur i utlandet, og sjekke opp ting litt ekstra underveis. Og gå glipp av noen innendørs severdigheter. Men det er voldsomt hyggelig, og mange ting var jo også enklere enn hva man hadde forespeilet seg på forhånd. Vi reiser på ny roadtrip neste år, da også med hund. Kanskje tom. to, gale som vi er! Gleder meg allerede.

Så hvis noen lar seg inspirere til å dra på biltur i Europa med hund, ønsker vi dere en god tur :)