lørdag 17. desember 2011

Havrekjeks med ostesmak

For den firbente, bare så det er sagt.. Stretto sin favorittkjeks :)

Oppskrift:

- 7,5dl fullkornsmel
- 2,5dl havregryn
- 2,5dl hvetekim
- 0,5dl olje ( gjerne solsikke )
- 2,5dl revet ost
- 3dl kjøttbuljong

Bland den varme buljongen med havregryn og olje og la det stå i noen minutter. Tilsett hvetekim og ost. Bland i melet og kna deigen til den blir jevn og fin. Kjevle ut deigen til den er ca.1cm tykk. Stekes ved 175grader i ca.45min. La kjeksen stå over natten.
Tips: Bruk div.pepperkakeformer for å få fin form på kjeksen.

Dette er en forholdsvis stor batch så blir mange kjeks. Men det gjør vel ingenting, spesielt ikke nærmere jul! Legg litt kjeks i glasskrukke, cellofanpose el.lignende, pynt med rødt bånd rundt og du har en super julegave til andre firbente venner :) 

Julegavetips

5 kommentarer:

  1. Tusen takk for supert tips! Dette skal jeg jammen teste ut (om jeg får tid...) Er jo plenty av firbeintinger i denne familien.
    Går for 7 dagers arbeidsuker om dagen, så i år kommer julaften virkelig brått på denne kjerringa *fnis*

    Om vi ikke sees før jul så ønsker vi dere en riktig god jul alle tre. Håper at dere får en koselig julefeiring.

    Mange juleklemmer og snutenusser fra Elin, Vegard, Scot og Stella!

    SvarSlett
  2. "Voff! Sånne ønsker jeg meg til jul!" (Hilsen Taxi) ;)

    SvarSlett
  3. @ Elin: God jul til dere også Elin! Kanskje vi får til treff eller tur i romjulen? Godt mulig vi stikker en tur til hundejordet, da sender jeg deg melding isåfall :-) Masse juleklemmer og snutenusser tilbake :D Kos deg med bakingen ;)

    @Taxi: Hvis du har vært snill gutt i år så får du kanskje av nissen ;)

    SvarSlett
  4. Disse så gode ut, kansje jeg må lage til Gibson også.

    SvarSlett
  5. Vi bakte kjeks igår, og de falt virkelig i smak hos Scot. Og når han liker dem så liker alle hunder dem :D
    Doblet oppskriften, Scot har jo mange firbeinte fettere og onkler som også må få gave til jul. Kjøpte noen fine krukker på Ikea igår, så nå er gavene i boks, bokstavelig talt :-)

    Vi jobber begge to i romjula, men det kan jo hende at vi kan få til en tur en dag :-)

    SvarSlett